Nürnberger Spielwarenmesse 2008
Egy cimborámmal hirtelen gondoltunk egyet, és egy kínálkozó lehetőséget
kihasználva
meglátogattuk "az év modellvásárát" Nürnbergben.
Itt foglalom össze a tapasztalataimat.
A teljes nürnbergi fotógaléria
Nos, még nem voltam ezen a kiállításon, és meg kell mondjam, hogy először nagynak tűnt, de aztán hozzászoktam a mérethez. Igazából nem találtam kicsinek, csak maga a teljes játék kiállítás akkora böszme méretű, hogy azon belöl a vasútmodellgyártók által elfoglat terület mindössze egy "szerényebb" (majdnem egy hektáros!!) "pavilonka"... Gyártók szerinti felsorolást nem fogok adni, de a a fotóim alapján néhány dolog látványát kommentálom.
Első utunk az NMJ-hez vezetett, itt megcsodáltuk a rugózott H0-ás NOHAB modelleket, melyeknek át lehet látni a gpterén a rácson keresztül, nyílik az ajtaja, stb. És persze volt ott 0 méretű NOHAB is, méghozzá koszolva (én nem szeretem azt a szót, hogy antikolva...)
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_003.jpg)
NMJ: norvég (NSB) NOHAB (Di3-as sorozat) 0 méretarányű "koszolt" modellje, rendkívüli részletgazdagságban!
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_080.jpg)
Az NMJ H0-ás M61-ese, ami voltaképpen Heljan mozdony, csak külön pályaszámmal. Ennek megfelelően ott díszeleg az ajtó is az orrkamrákon :-(
Ha már NOHAB és 0 méret, akkor átléptünk a Heljanhoz is, de náluk is találtunk H0-s NOHAB-okat is. A Heljan 0-ás moellek már inkább alkalmasak a kertben közlekedtetéshez. Viszont talán nem annyira minden apró részleteikben kidolgozottak, mint az NMJ. A kiállított dán mozdonynak pl. picit műanyag kinézete volt.
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_013.jpg)
Heljan 0-és DSB My, pályaszámok nélkül
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_016.jpg)
H0-ás dán NOHAB-ok, ugyancsak a Heljan-tól
Következett a Roco, hogy kivégezhessük a NOHAB témában érdekelteket. Itt nem más volt kiállítva, mint a már korábban megjelent MÁV M61,014 a III. korszakbeli kivitelben. Mikor rákérdeztünk, hogy az Epoch V-ös újdonság M61-esen lesznek-e lépcsők és kapaszkodók, azt mondták, általában igyekeznek mindent az eredetinek megfelelően legyártani... ha-ha! Szóval gyakorlatilag nem tudtak/akartak érdemben válaszolni a kérdésünkre. Így odébbálltunk egy pár standdal, ahol Tilligék az Eichholz egyik ex-DSB NOHAB-ját (is) járatták a tetszetős TT-s terepasztalukon. Közben a Roco levette a honlapja újdonság oldalairól az egyenáramú M61-eseket, csak egy váltóáramú LokSound-os változat maradt fenn. Mi a csuda???
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_019.jpg)
A Roco (nem annyira) újdonság M61-ese
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_010.jpg)
A Roco (nem annyira) újdonság M61-ese
De hogy még egy pillanatra visszatérjünk a Roco-hoz (bár tudom, hogy sem de-vel, sem hogy-gyal "elvileg" nem kezdünk mondatot...), érdekesnek ígérkezett a motorosan mozgatott "ajtajú" teleszkópos kocsi, természetesen digitális vezérléssel. Ezt ott lehetne jól használni, ahol bemegy a szerelvény egy gyártelepre, kipakolják, és esetleg nem zárt tetőkkel térnek a kocsik vissza. Bár nem tudom, milyen szabályok vannak a nyitott tetővel való közlekedésre, de mintha már láttam volna ilyet. Vagy csak képzelődöm? De ha már képzelődöm, akkor el tudom képzelni, hogy a következő lépés a Tds/Tdgs/Tadgs kocsik tetejének mozgatása lesz.
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_020.jpg)
A Roco teleszkópos kocsik mozgó ajtóval, háttérben ICE ülésekből készített tárgyaló "szakasz"
De hogy még egy pillanatra visszatérjünk a Roco-hoz (bár tudom, hogy sem de-vel, sem hogy-gyal "elvileg" nem kezdünk mondatot...), érdekesnek ígérkezett a motorosan mozgatott "ajtajú" teleszkópos kocsi, természetesen digitális vezérléssel. Ezt ott lehetne jól használni, ahol bemegy a szerelvény egy gyártelepre, kipakolják, és esetleg nem zárt tetőkkel térnek a kocsik vissza. Bár nem tudom, milyen szabályok vannak a nyitott tetővel való közlekedésre, de mintha már láttam volna ilyet. Vagy csak képzelődöm? De ha már képzelődöm, akkor el tudom képzelni, hogy a következő lépés a Tds/Tdgs/Tadgs kocsik tetejének mozgatása lesz.
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_030.jpg)
Egy elismerésre méltő Fulgurex (asszem 0 méretű) SNCF gőzmozdony
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_033.jpg)
Szintén nagyméretű Fulgurex francia villamosmozdony
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_034.jpg)
A fenti Fulgurex mozdony egyik részlete - most már értem, miért ilyen drágák!
Nem vagyok nagy kerti vasút rajongó, de impozánsak voltak az Aristocraft és még a Bachmann/Hornby 0-ás mozdonyok is. De aztán láttunk H0 méretű kisvasutat is, több kis német gyártótól. Volt aki a különböző H0 méretarányú járművek garmadát vonultatta fel: 760-as, 600-as, 380-as (?) kismozdonyok, kulik, csillék szerepeltek a terítéken, még nyitott 760-as személyszállító vagonok is, sajnos aranyárban. És közelebbről is megtekinthettünk pár működő H0 villamos modellt, a Tatra-tól a modernebb csuklósokig.
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_051.jpg)
Talán H0f méretű dioráma, a megfelelő bánya járművekkel
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_137.jpg)
További H0f járművek, melyek talán hazaikörnyezetben is jól mutatnának!
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_055.jpg)
Üzemelő Bachmann Westmodel csuklós villamos
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_118.jpg)
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_122.jpg)
Hermann tatra villamos és meghajtása
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_119.jpg)
Egy másik tetszetős Herman jármű
Úgy ugrálok a méretarányok közt, ahogy kell! :-) Volt egy-két kisebb gyártó, akik csak néhány járműre specializálták magukat. És a Lenz is kihozta pl. a DB V100-as több változatát 0 méretben. Igaz, ezek ára kb. 150eFt :-(
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_060.jpg)
Lotus Lokstation (?) ÖBB keskenynyomtávú dízelmozdony, kertivasút méretben
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_063.jpg)
Lenz asztal, Lenz mozdonyokal!
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_169.jpg)
Úgy döntöttem, hogy a Wunder mozdonyok is jól mutatnának a kertemben!!! :-)
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_178.jpg)
A Dingler is "nagyot" alkotott
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_181.jpg)
És a PIKO sem maradhatott ki a (s) 0 (r)-ból!
Voltak, akik a digitális vezérlésüket propagálták, így pl. a Roco is nagy képernyős vezérlő rendszert népszerűsített, a Zimo pedig hangdekódereit hirdette. Megint mások a tereptárgyaikat mutatták be. Ma már egyáltalán nem gond vagy nagy hosszú élethű terepasztalt készíteni, csak pénz kell hozzá! Lehetett látni mókust, pillangót, kígyót-békát, szőlő szüretelést, aratást, mindenféle figurákat (sakkozók, görnyedthátú öregember, nudista strandolók, köztük "tetszetős" 50-es éveik beli némat asszonyságokkal, miegymás. És volt, aki mindenféle fából készült rakományokat, hidakat, gyárakat, és egyéb hangulati elemeket állított ki. Természetesen nem hiányozhattak a vitrinesek, de volt olyan cég, aki terepasztal megvilágító panelokat gyárt. A panel tudott mindent: nappali, éjszakai üzemmódot, villámlást szimulálni, meg még egy sor egyéb marhaságot - ja, és közben jól megapasztani a pénztárcát!
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_084.jpg)
Az egyik kisebb német gyártó műnövényzete
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_143.jpg)
Akár a teljes napraforgó föld is megvalósítható - ki tudja hány cosmagból?!!
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_144.jpg)
Ennek a váju fedő lapnak a gyártóját nem sikerült kideríteni - nem azé, akinek a diorámáján beépítették!
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_164.jpg)
Pár zacsi kiegészítő és már épülhet is az állomás környéke!
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_166.jpg)
Az állomás pedig szépülhet a különböző frízektől
![](http://www.guiding.hu/modell/asztal/nn_150.jpg)
Az üvegházakban terem a multiacionális zöldség vagy a művirág...
UGRÁS A KÖVETKEZŐ OLDALRA
|